Har ditt företag en dålig arbetsmiljö?

Hur mycket kostar egentligen ditt ledarskap företaget? Frågan är relevant sett till en kampanj från Arbetsmiljöverket där man lyfter fram ekonomiska aspekter från en dålig arbetsmiljö och där du som chef har ett stort ansvar. Vad sägs om följande siffror?

  • En sjuk medarbetare kostar ungefär 2 740 kronor – varje dag och väldigt lågt räknat.
  • Bristande ledarskap i ett företag med ungefär 30 stycken anställda personer kan komma att kosta företaget i fråga ungefär 2.9 miljoner varje år.

Kort och gott – det är dyrt att vara en dålig ledare och erbjuda sina anställda en dålig arbetsmiljö. Vad ingår då i en dålig arbetsmiljö och vad kan man göra för att vända en skuta till rätt köl och därmed minska de skenande kostnaderna? Vi ger några exempel:

  • Bättre hygien: folk trivs bättre i välstädade miljöer och dessutom så undviker man de värsta bakteriehärdarna genom att utöka exempelvis sin kontorsstädning. Kort och gott; renlighet är en dygd – även på jobbet.
  • Bättre verktyg. Hur sitter dina anställda? Har de ergonomiska stolar, höj- och sänkbara skrivbord och har du erbjudit dem exempelvis terminalglasögon (något du är skyldigt att göra om det handlar om mer än en timmes jobb/dag framför datorn och solklara problem med synen som en följd av detta)? En dålig stol kan i slutändan leda till kostnad om 2740 kronor per dag. Dags att byta således.
  • Luft och värme: Du är som arbetsgivare skyldig att erbjuda dina anställda en temperatur på mellan 20-26 grader – om jobbet sker inomhus och i exempelvis ett kontorslandskap – och det är något som – tyvärr – sällan är fallet. Se över ventilationen och få på köpet mer aktiva anställda som på ett bättre sätt kan koncentrera sig och slutföra sina dagliga arbetsuppgifter. För varm miljö kan vara farligt!

Stress på jobbet – den stora boven

Den stora faran på jobbet och något som du måste se till att vara vaksam på som chef är risken för utbrändhet och en påtaglig stress hos de anställda som leder till en sådan. Det här kan vara svårt – har du anställda, gärna yngre, som verkligen älskar och brinner för sina jobb så kan det vara svårt att bromsa upp. Du måste lära dig att se mönstren och du måste se till att delegera ut uppgifterna på ett bättre sätt för att minska stressen.

Det är inte rimligt att en anställd tar med sig jobbet hem – varje dag. Det må vara roligt, det må vara inspirerande och ekonomiskt lönsamt till en början. Det handlar dock om en ren honungsfälla som i slutändan kommer att kosta dig mycket pengar i form av en sjukskriven personal. Minska stressen och skapa en bättre arbetsmiljö som ger mer lönsamhet.