Jobba med Facebook som reklamkanal

Många företag ser inte potentialen i att ha en egen Facebookprofil och marknadsföra sitt företag via denna kanal. Andra företag tror att det är nödvändigt att ha profilen – men glömmer att uppdatera den, eller gör det på fel sätt. En felaktig strategi på Facebook kan snarare skada än gynna företaget. Här följer några enkla och tydliga råd för dig som vill skapa fördelaktig marknadsföring via denna digitala kanal. 

Exempel:

Nils driver ett städföretag i Gävle. Deras huvudtjänst är hemstädning i Gävle på abonnemang men utöver det erbjuds även flyttstädning, visningsstäd, storstädning och en del RUT-relaterade tjänster. Eftersom det är hemstädning som är dess viktigaste tjänst är det detta han vill marknadsföra extra. 

1) Första steget

Det blir att skapa en företagsprofil på Facebook vilket går mycket fort. Här anges även att företaget ligger i Gävle, kontaktuppgifter och vilka tjänster som erbjuds. I den kortare företagsbeskrivningen nämner han framförallt hemstädning. Men den snygg profilbild och ett galleri med andra bilder är profilen klar. 

2) Andra steget

Det blir att regelbundet uppdatera den. Detta bör ske minst en gång i veckan där inläggen tillför något till läsarna. Nils ser att hans konkurrenter har statusuppdateringar som ”Stökigt inför jul – Köp hemstädning i Gävle hos oss” och ”Är vi bäst på hemstädning i  Gävle?”  men ser även att interaktionerna är få på dessa inlägg. Att se på hur konkurrenterna gör är ett steg i rätt riktning men framförallt vad det ger för resultat. Till stor sannolikhet ger inlägg där man vill framhäva sig själv som bäst på hemstädning knappast någon viral succé, delningar eller Likes. 

3) Skapa kundnytta

Inläggen bör istället fokusera på lokalanknytning, städning överlag och kundnytta. Bjud på julrim inför julen (självklart på hemstädning), ge tips och råd gällande städningen och bjud in till interaktion. Det är lätt att se Facebook som en kanal för monolog. Budskap ”skriks”  ut i luften med förhoppningen att någon ska höra och interagera.

4) Vad vill dina kunder veta?

Men det är då bättre att vända på det. Varför följer människor företaget och ger Likes? Vad har de för frågor kring hemstädning, hur vill de att tjänsten ska utvecklas och vad uppskattar de att ni visar upp? Det är enkelt att skapa omröstningar, tävlingar och annat som även skapar interaktion. 

5) Skapa relation med dina kunder

Det handlar helt enkelt om att skapa relation – inte konsumtion. En relation som gör att inläggen sprids och att varumärket stärks. Den dagen en person i Gävle sedan har behov av hemstädning så är chansen större att just detta företag blir kontaktat. För de företag som syns – är även de som finns. 

12 jan 2018