Tre skäl att anlita en seriös SEO-byrå

Numera pratas det mycket om sökmotoroptimering; att det är en allt viktigare marknadsföringskanal;  att man måste satsa på ”sök” om man ska stå emot konkurrensen; att man borde anlita en SEO-byrå för att hänga med i utvecklingen.

Det ligger mycket i allt detta, men fortfarande är det många företagsledare som inte har någon vidare koll på det här med sökmotoroptimering, eller SEO som det också kallas, efter engelskans ”Search Engine Optimization”. Det är en ung och fortfarande relativt stökig bransch men en väldig massa olika aktörer -  en del seriösa, andra mindre seriösa.

Men likafullt är det faktiskt viktigt att hoppa på SEO-tåget och vända sig till en SEO-byrå och i den här artikeln kommer vi att lista tre viktiga skäl till det. Håll till godo!

  1. Det söks allt mer på nätet – SEO-byrån gör att du syns

Detta är förstås det viktigaste skälet – allt fler människor i Sverige (och i andra länder såklart) använder sig av en sökmotor när de ska hitta en produkt eller en tjänst. Givetvis görs det en massa icke-kommersiella sökningar också, men här riktar vi in oss på företagarperspektivet.

Det görs miljontals sökningar dagligen bara i Sverige och det finns egentligen ingenting som tyder på att detta kommer att avta, snarare är det troliga att det kommer att öka. Dels blir det en mer naturligt beteende att vända sig till en sökmotor, dels blir sökmotorerna allt bättre på att leverera relevanta resultat.

Ett tillägg som är värt att göra här är att Google är den helt dominerande sökmotorn i Sverige och att man i princip skulle kunna säga Google-optimering istället för sökmotoroptimering.

  1. Sökmotoroptimering är krångligare än man kan tro

Grunderna inom SEO är visserligen inte alltför komplicerade – de flesta kan relativt enkelt lära sig hur man gör en ok optimering av en hemsida – men när man kommer in på finsnickeriet krävs definitivt specialistkompetens inom flera olika områden: programmering, textproduktion och länkbygge, för att nämna några exempel.

Och här kommer alltså en SEO-byrå in i bilden. För ska man maximera värdet av sin sökmotoroptimering och konkurrera i toppen på tuffa sökbegrepp då gäller det att man vet vad man gör. Man kan vara säker på många av ens konkurrenter anlitat professionell SEO-hjälp och ska man hänga med dem bör göra likadant, det är den enkla sanningen.

  1. En SEO-byrå kan rädda dig från kostsamma misstag 

Som vi redan varit inne på är sökmotoroptimering på hög nivå en komplicerad verksamhet, och det kan vara mycket kostsamt att göra fel. Sökmotorer (läs Google) har på många områden mycket strikta ”regler” för vad man får och inte för göra med sin sajt och en till synes oskyldig förändring på en hemsida kan få ödesdigra konsekvenser.

Man kan tappa i ranking på viktiga sökord och i värsta kan sajten bli penaliserad och i princip utraderad från sökresultaten. Sådana penaliseringar kan ta mycket lång tid att häva och kommunikationen med sökmotorerna brukar inte vara den enklaste. De är ofta hemlighetsfulla och säger inte rakt ut vad man gjort för fel och vad man kan göra för att ställa saker och ting till rätt. Det kan vara mycket frustrerande.

Penaliseringar drabbar även SEO-byråer, men de har kompetensen att ta sig ur dem och komma tillbaka på banan så snabbt som möjligt.

Vilken byrå ska man välja?

Som vi redan varit inne på finns det mängder av aktörer i SEO-branschen och att välja rätt SEO-byrå är ingen enkel sak. Som i alla andra affärssammanhang är förtroende en mycket viktig faktor. Man ska vända sig till ett företag som inte bara pratar och lovar en massa utan som kan visa upp referenser från nöjda kunder som intygar att SEO-byrån i fråga gör ett bra jobb och levererar resultat.

 

Sedan är det förstås så att SEO-byråer har olika profiler och det gäller att välja en som passar ihop med ens eget sätt att arbeta. Att man kan samarbeta och förstår varandra är naturligtvis mycket viktigt.

 

Man ska med andra ord göra ett grundligt arbete när man väljer SEO-byrå. Man ska se på sökmotoroptimering som en långsiktig investering som kan ge god avkastning på sikt. Byråer som utlovar extremt snabba resultat ska man vara försiktig med. Visserligen kan de ofta ge en hemsida en rejäl skjuts i sökresultaten – kanske ända upp på förstasidan – men det är sällan det håller i längden.

3 apr 2017