Tips för att lyckas på en eventbyrå

Exakt vad arbetet på en eventbyrå utgörmässa, eventbyrås av kan ibland vara svårt att beskriva. Detta eftersom det är en stor variation mellan arbets

dagarna. Ena dagen kanske du arbetar med ett stort event i Stockholm, medan du arbetar med ett mindre möte nästa dag.

Vad man gör i olika arbetsmoment kan således skilja sig åt rent praktiskt, men övergripande gäller att man ansvarar för att planera och utföra ett event enligt kundens önskemål. För att göra det krävs goda problemlösningsförmågor, kreativitet och en lyhördhet inför kunden. Det finns också ett par konkreta tips man kan använda sig av, när kreativiteten brister.

Lär dig älska statistik

Nästan varje beslut du tar kan styrkas med statistik på ett eller annat sätt. Att ha tillgång till information om målgrupper, vad folk tycker om och tidigare upplevelser kan visa sig vara ovärderligt i arbetet på en eventbyrå. Ett bra första steg kan vara att ta fram undersökningar som kunder eller allmänhet får svara på. När du har riktig data att luta dig tillbaka på kan du känna dig tryggare i besluten. Det här kommer göra att din eventbyrå blir bättre på event – efter varje organiserat evenemang.

Underskatta inte kreativitet

Även om praktiska beslut kan styrkas av statistik och data, är pricken över i:et kreativitet. När det brister i inspirationen fungerar det ofta bra att titta på hur kollegor och konkurrenter – runtom i världen – gör. Det här kan man titta närmare på genom några enkla sökningar på nätet. Utmana också aktörer ni samarbetar med – kanske kan de som förser evenemanget med möbler göra en twist på nästa event? Hur eventet ser ut och upplevs har betydelse.

Förstå kulturer och platser

Att arbeta för en eventbyrå som jobbar över hela landet har sina utmaningar. Ska du till exempel arrangera ett större evenemang i Stockholm, behöver du ha god koll på trafiksituationen. Du behöver ha också insikter i vilka signaler vissa platser sänder. Ett något orealistiskt exempel vore att hålla ett event om landsbygden på Södermalm i Stockholm. Poängen är att platser sänder signaler – så läget är kanske viktigare än man tror.

Integrera sociala medier på ett effektivt sätt

Pics or it didn’t happen, brukar man säga. Arbetar du för en eventbyrå är det effektiv marknadsföring att uppmana deltagare att dela foton från eventet. Det här kan till exempel göras genom att skapa en egen hashtag och på andra sätt uppmana till delning av bilder. Ett konkret exempel är att ställa fram ett fotobås i närheten av entrén. Ett annat exempel kan vara att sätta upp loggor från de populäraste sociala medierna.

Lycka till med dina event – oavsett om de tar plats i Stockholm, Göteborg, en småort eller ute på landsbygden. Läs mer om en kompetent eventbyrå i Stockholm.



21 sep 2018