Digital marknadsföring - en kraftigt växande bransch

Har ert företag koll på digital marknadsföring? Troligen inte. Det säger vi inte för att vara elaka, vi säger det av den enkla anledningen att de allra flesta inte alls har en aning om vad detta innebär. Och - man har ännu mindre koll på vad digital marknadsföring de facto kan generera.

Var hittar man kunder och potentiella köpare idag? En ledtråd är att se dig omkring en vanlig dag på stan och kolla noggrant var dina medmänniskor har sina blickar. Åtta av tio går med sin nacke sänkt och med ögonen fästa i - just det - mobilen. Idag så använder vi vår mobiltelefon till allt: vi söker fakta, vi kollar färdbeskrivningar, vi läser tidningar och vi använder oss av alla tänka bara sociala medier - Facebook, Instagram och Twitter.

Det är mer än bara ett tidsfördriv: det är en del av vardagen. Den infallsvinkeln måste man använda sig av i sin marknadsföring och det är själva grundbulten i digital marknadsföring: man ska finnas där kunderna är.

Digital marknadsföring tar dig närmare kunderna

Att idag använda sig av äldre marknadsföring - reklam i tv, annonsering i tidningar och radio - kan förvisso fortfarande attrahera några kunder. Men, det stora massan och den stora vinsten finns att göra rent digitalt. Det är fakta.

Det man emellertid måste veta är att digital marknadsföring kräver kunskap. Området är brett och det är konkurrensutsatt. Allt från sökmotoroptimering, annonsering, sökmotorannonsering och sociala medier kräver speciella kunskaper och varje område måste hanteras med varsam hand. Först och främst så måste man se till vilken målgrupp man vänder sig till och mot.

Vill man sälja en produkt och där den givna målgruppen befinner sig i åldern mellan 16-25 så måste man A) hitta rätt kanal att marknadsföra produkten på och B) göra det på ett sätt som tilltalar målgruppen. Det senare gäller både bilder, text, tonalitet och utformning. Idag finns verktyg som gör att marknadsföringen kan träffa mer exakt och där du som företagare kan hitta exakt den målgrupp du vill komma åt.

På så sätt har det blivit lite enklare. Förr så kanske du använde dig av tv-reklam; något som inte alls gav samma effekt och där marknadsföringen kunde skapa stor irritation snarare än att ge ett företag nya kunder.

Snabbare väg mellan intresse och köp av produkt

En annan fördel med att använda sig av digital marknadsföring är att den snabbar på kundernas köplust. Detta blir, återigen, tydligt om man jämför med en traditionell marknadsföring. Vi kan illustrera detta genom att peka på en kampanj i en lokaltidning där du som företag rear ut speciella varor och produkter. Annonsen i fråga blir läst av många - och flera av dessa blir också intresserade. Men, det kommer saker emellan, din kampanj faller i glömska och många potentiella kunder uteblir från din rea.

Genom digital marknadsföring så kortar du av vägen mellan köplust och ett reellt köp av din produkt. Kortfattat: en person ser din annons på Instagram, klickar på länken och hamnar direkt i ett läge där personen i fråga kan köpa varan du rear ut. Folk handlar på känsla och impulsivt. Det gör att digital marknadsföring ofta lönar sig.

Ta professionell hjälp mer digital marknadsföring

Fördelarna är många med digital marknadsföring - men klokenskapen ringa. Många företag försöker hitta rätt i denna djungel och i många fall så kostar det mer än vad det smakar. Det finns ofta ett större värde i att ta professionell hjälp i denna fråga.

Att exempelvis ha en extern partner i form av en rekryteringsfirma som skickar över nödvändig kompetens för att lägga upp en strategi - och sköta om - rekryteringsföretag inom digital marknadsföring ger ofta mer bang for the buck i slutändan.

Det tydligaste är att man inte blir lika spretig genom denna externa kompetens; man hittar en kanal och blir bäst inom denna snarare än att vara halvdåligt på alla digitala kanaler som finns tillgängliga. Om det sedan handlar om SEO, SEM eller om att bli stor inom sociala medier är egentligen oväsentligt - kunderna finns överallt.

15 apr 2020

Välkommen

Här kan du läsa om ledarskap, vad som krävs för att bli en bra ledare och hur du kan förbättra resultatet genom teambuilding.