Fördelar med avstånd till sina kunder
Att driva en affärsverksamhet kräver att man har kundkontakt i någon mån eftersom hela företagandet bygger på att erbjuda varor eller tjänster till andra som använder dessa och betalar för dem. Ofta pratar man om att det är en fördel att ha närhet till sina kunder och menar då ofta geografisk närhet. I den här texten ska vi reflektera över vilka fördelar det kan finnas med att ha avstånd till sina kunder. För att göra det konkret så kommer vi att använda oss av ett exempel, ett arkitektkontor i Stockholm som har kunder på andra orter i landet.
De fördelar som man kan tänkas ha med ett avstånd till sina kunder är bland annat:
- Lätt att få extra kundmöten om man ändå är i närheten
- När man väl träffas på möten så tar man sig tid att gå igenom saker ordentligt
- Extra betalt för reskostnader
Lätt att få extra kundmöten om man ändå är i närheten
Om du driver ett arkitektkontor i Stockholm och har kunder på samma gata så bokar man troligen bara möten när det är något konkret som ska diskuteras. Om du däremot har kunder ute i landet, långt söderut eller långt norrut, så kan du flika en några extra kundbesök genom att använda argumentet ”jag är ändå i stan, ska vi inte ta och träffas?”. Om du har kontor på Kungsgatan 6 i Stockholm och din kund har kontor på Kungsgatan 8 så kan det vara väldigt svårt att få till ett möte bara för att du ”råkar vara i krokarna”.
När man väl träffas
En kund som har kontoret alldeles intill kan du alltid träffa vilket innebär att ni kanske bara sätter av tid för det absolut mest nödvändiga. Det innebär att risken finns att ni aldrig lyckas få utrymme för att prata om andra saker än det som står högst på agendan. Om du däremot har ditt kontor i Stockholm och kunden håller till långt bort så kanske ni istället tar lite extra tid i kalendern när ni väl bokar upp ett möte. Då kommer du alltid kunna använda argumentet ”Nu när vi väl sitter här så kanske vi kan ta några minuter och gå igenom det här? Det är nämligen så att mitt arkitektkontor precis lanserat ett nytt koncept som innebär.” Att ha geografiska avstånd till kunderna skulle alltså kunna ge mer utrymme för innovation när ni väl träffas.
Extra betalt för reskostnader kan ge extra intäkter
En kund som du måste resa långt för att träffa kan ibland acceptera att betala lite extra för att kompensera för resorna. Men om du till exempel reser med tåg så kan du i vissa fall arbeta under resan och därmed fakturera lite extra på samma gång. Du kommer antagligen inte att få fullt timarvode för restid men även en halv timpenning från en kund samtidigt som du fakturerar hel timpenning till en annan kan bli mer lönsamt än att bara ta betalt av en åt gången.
Andra inlägg
- Stockholm och revisionsbyråer som ryggrad för ekonomihantering
- Chefsrekrytering för föränderliga tider
- Betydelsen av genomtänkt chefsrekrytering i Stockholm
- Moderna kassasystem effektiviserar verksamheter i Stockholm
- Redovisningsbyrå i Eskilstuna – ordning och reda
- Rusta och matcha i Göteborg ger jobb
- Snygga skyltar i Göteborg - En guide för besökare
- Helt rätt dekor finns att få
- Varför du ska göra en HLR-Utbildning i Stockholm
- Kassasystem hjälper restaurang med bemanning