När du behöver ny personal

Att få duktig personal till företaget, vill nog de flesta företagare. Säg att du har arbetat som egenföretagare under en längre tid. Du har själv fyllt alla tjänster som man bör ha i ett företag. Det innebär att du är företagets VD, sekreterare, informatör, marknadsförare och rekryterare. Vem som helst inser att det där innebär att man inte hinner med själva produktionen i det företaget. Har man då varit så pass framgångsrik som egenföretagare, så kan man kosta på sig att anställa en person.

Att anställa någon är inte bland det lättaste. Det som gör en till en duktig rekryterare är att träffa så många som möjligt. Genom att träffa så många som möjligt, lär man känna igen de olika personlighetstyperna som kan finnas. Alla är ju olika, men vissa tillhör en viss grupp av personlighet och har till stor del liknane drag i sin personlighet. Man kan känna igen den som är inåtvänd, eller extrovert. Man kan känna igen den som är pigg och glad, eller den som är efertänksam och noggrann. Utifrån den slags tjänst som det handlar om, gäller det att anställa någon som passar bäst för de olika tjänster som man kan behöva.

kontorslandskap

Bokföringsekonom eller revisor

Ska man rekrytera en ekonom, eller någon som ska sköta om bokförinen åt en, bör man alltid rekrytera någon som är noggrann. Då är det inte viktigt att ekonomen är extrovert, eller social. Det viktigaste är att den personen kan det bokföringsprogram som man använder i företaget. Den personen måste vara duktig att hålla reda på siffror och gilla det slags arbete som det innebär att arbeta med bokföring eller som revisor.

Marknadsförare

Arbetar man däremot som marknadsförare, bör man hitta någon som är utåtriktad, social och som har lätt för att knyta an till andra människor. Det bör vara någon som är duktig på att prata med folk och som kan göra reklam för företaget, som kan göra PR för det.

Administratör

En administratör bör ungefär som ekonomen som arbetar med bokföring, kunna hålla koll på alla saker som finns på ett företag. Den personen bör både kunna vara trevlig och social, i synnerhet om den personen svarar i telefonen och besvarar alla slags samtal som kunderna kan göra till företaget, men administratören bör även hålla koll på in- och utgående post, sända brev, hålla koll på att företaget får betalt och så vidare.

VD

En VD bör kunna fatta beslut som rör företaget. Det är en person som måste kunna se vart företaget ska och vilka saker som är viktiga för företaget. Det är en person som måste ha ledaregenskaper och kunna vara både tuff men trevlig. Ska du rekrytera personal, läs då mer på: https://www.bhill.se.

27 sep 2019

Välkommen

Här kan du läsa om ledarskap, vad som krävs för att bli en bra ledare och hur du kan förbättra resultatet genom teambuilding.